100+ vragen die u moet stellen bij het ontwikkelen van een website

DOOR DEMIAN TACQ

DOOR DEMIAN TACQ

Categorie : webdesign

Laatste update: 13 mei 2019

Gepost op: laatste update: 13 mei 2019

Categorie: webdesign

Sinds ik als freelance webmarketer werk (sinds 2016 – dat is ongeveer 50 internetjaren!), ben ik allergisch geworden voor dingen die mijn online marketinginspanningen negatief beïnvloeden. Afgezien van de feitelijke on-page optimalisatie en linkbuildinginspanningen, is er niets dat de prestaties van een site meer beïnvloedt dan de ontwikkeling en het ontwerp.

In feite zal een site met uitstekende on-page optimalisatie en een sterk linkprofiel altijd lijden onder een slecht gecodeerde site-architectuur en / of ontwerp.

Te vaak komen bedrijven naar me toe nadat de site al is ontworpen en gecodeerd. Ik breng de klant honderden, zo niet duizenden euro’s in rekening om de site zoekmachine vriendelijk te maken. Alleen dan kunnen we beginnen met het optimaliseren, promoten en vermarkten van de site.

Het probleem hier is dat het zoekmachinevriendelijk maken van de site niet gedaan moet worden nadat de site is ontworpen; het moet worden gedaan terwijl de site wordt ontworpen. Het is de taak van de ontwikkelaar. Ze coderen het dat hele ding, dus in naam van HTML, CSS en alle programmeertalen: doe het goed!

Hoewel ik geen diploma heb in het ontwerpen van websites en ik mezelf als een lichtgewicht programmeur beschouw (HTML, CSS, JS, MySQL en PHP, de laatste drie vooral WordPress gerelateerd), heeft online marketing me veel geleerd over het ontwerpen van websites. Ik denk dat veel webdesigners beginnen met het doel om de site mooi te maken of ervoor te zorgen dat deze functioneert zoals gevraagd. Maar wat ze vaak niet overwegen, is wat er hierna gebeurt. Ze hebben hun werk gedaan, de rest is het probleem van iemand anders.

Marketing komt als eerste

Helaas is deze manier van ontwerpen kortzichtig. Alle ontwerpen moeten beginnen met marketing. Het is marketing dat bepaalt wat er visueel goed uitziet. Het is marketing dat de lay-out van de site bepaalt. Het is marketing dat effectieve navigatie-indelingen construeert. Het is marketing dat ervoor zorgt dat het ontwerp voldoet aan de beste gebruiksmethoden of rekening houdt met de behoeften en vereisten van de doelgroep. Het is marketing dat vervolgens die site verandert in een omzetgenerator voor het bedrijf.

Sorry, ontwikkelaars en webdesigners. Marketing komt eerst en vooral; de rest is daarop gebaseerd!

In het licht daarvan heb ik een lijst met vragen (meer dan 100!) gemaakt die ik gebruik om de reikwijdte (scope) van elk nieuw webproject te bepalen. Door de antwoorden vroegtijdig te doordenken, wordt het oprekken van de scope van het project tot een minimum beperkt en zorgt het ervoor dat het uiteindelijke product van de klant precies is wat ze willen. Ik gebruik dit onboardingsformulier ook voor mijn eigen klanten via een digitaal webformulier. Op die manier hebben zowel ik als de klant na een kennismakingsgesprek direct alle relevante gegevens in de mailbox (al dan niet in pdf).

Met deze vragen kunnen we:

  • een goed inzicht krijgen in het bedrijf, wie hun publiek is en waar de klant naar op zoek is;
  • een offerte opstellen die zo nauwkeurig mogelijk is afgestemd op de behoeften van de klant en een website produceren die aan hun verwachtingen voldoet;
  • een site bouwen die klaar is om online te worden vermarkt en die trouw is aan de kernbeginselen en visie van het bedrijf.

100+ vragen die elke webontwikkelaar moet stellen voordat hij / zij een offerte opstelt voor een website

De onderstaande vragen worden weergegeven onder de kopjes Achtergrondinformatie en Scope & Specs.

Achtergrond informatie

  1. Beschrijf uw doelgroep.
  2. Wat is het doel van de website?
  3. Wat zijn de kernwaarden van uw bedrijf / organisatie en hoe draagt u die uit aan uw doelgroep?
  4. Wat onderscheidt u van uw concurrenten?
  5. Waarom zouden mensen zaken met u doen in plaats van met uw concurrenten?
  6. Beschrijf de stijl van de website die u wilt.
  7. Heeft u specifieke bedrijfskleuren / een huisstijl die moeten worden gebruikt?
  8. Kunt u de Pantone, RGB of Hex-nummers opgeven voor uw bedrijfskleuren?
  9. Heeft u nog andere materialen waarmee de site op de een of andere manier moet matchen (brochures, persmaterialen, enz.)?
  10. Wat vind u het leukst aan uw huidige website?
  11. Zijn er functies of opties op uw huidige website die u wilt behouden (behalve de inhoud)?
  12. Wat zijn uw top 3 frustraties met uw huidige website?
  13. Wat hebben de websites van uw huidige concurrenten die u wenst te hebben?
  14. Zijn er websites met designs die u aanspreken?
  15. Wat van die websites zou u willen opnemen in uw website?
  16. Welke soorten dingen ziet u op andere websites die u leuk vindt?
  17. Welke type dingen ziet u op andere websites die u haat?
  18. Noem de 3 dingen die het belangrijkst zijn in het ontwerp van uw nieuwe website.
  19. Noem de 3 dingen die het minst belangrijk zijn in het ontwerp van uw nieuwe website.
  20. Waar wordt uw website gehost?
  21. Heeft u volledige toegang?
  22. Kunt u gebruikersnamen en wachtwoorden opgeven?
  23. Wie wordt er aan uw kant bij de ontwikkeling van de website betrokken?
  24. Zijn er nog andere derde partijen betrokken?
  25. Wie of hoe beheert u de website?
  26. Heeft u een budget waar u binnen probeert te blijven?
  27. Scope en specificaties

  28. Voldoet uw huidige webhost aan alle behoeften van uw nieuwe website (ruimte, bandbreedte, databases, etc.)?
  29. Bent u van plan of moet u verhuizen naar een nieuwe hosting-provider?
  30. Heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste webhost?
  31. Heeft u al een URL die u wilt gebruiken?
  32. Zo niet, heeft u hulp nodig bij het selecteren en registreren van een goede URL?
  33. Heeft u een logo dat u wilt gebruiken of moet u een logo maken?
  34. Als u er een heeft, kunt u de originele illustratiebestanden beschikbaar stellen?
  35. Heeft u een favicon nodig of is deze al beschikbaar?
  36. Heeft u een slogan die u wilt gebruiken of heeft u hulp nodig bij het maken van een slogan voor uw site?
  37. Heeft u een volledige sitearchitectuur voor de nieuwe website of maakt dit deel uit van de scope van het werk?
  38. Hoeveel pagina’s zal de voltooide website zijn (schatting)?
  39. Heeft u wireframes klaar of moeten deze worden geproduceerd als onderdeel van de scope van het werk?
  40. Beschikt u over de teksten (content) van de website of wordt contentcreatie onderdeel van de scope van het werk?
  41. Hoeveel pagina’s met content moeten er worden ontwikkeld?
  42. Komt er cross-promotie van content op de site?
  43. Geef details over cross-promotie betreffende de content.
  44. Ga ik de content importeren en opmaken, of zijn jullie van plan dit te doen?
  45. Heeft u of uw team behoefte aan training voor het maken van website-updates, richtlijnen voor het publiceren van content met WordPress, enz.?
  46. Welke soorten acties wilt u dat uw bezoekers op uw website ondernemen?
  47. Heeft u specifieke foto’s die u wilt gebruiken?
  48. Heeft u de volledige rechten op die bestanden?
  49. Kunt u de bestanden in hoge resolutie aan mij leveren?
  50. Moet ik afbeeldingen voor de website zoeken en / of maken?
  51. Wordt video of audio onderdeel van de nieuwe website?
  52. Kunt u mij de juiste bestanden verstrekken of is het maken van deze content onderdeel van de scope van het werk?
  53. Hoeveel video’s of audiobestanden worden toegevoegd en / of gemaakt?
  54. Moeten er aanpassingen worden gemaakt, zoals optimaliseren voor zoekmachines, het toevoegen van contentoverlays, aangepaste wrappers/headers, enz.?
  55. Heeft u online chatfuncties nodig?
  56. Heeft u nog andere media- of PDF-documenten die moeten worden opgenomen of moeten worden gemaakt?
  57. Moeten deze worden geoptimaliseerd voor zoekmachines?
  58. Zullen uw bezoekers speciale wensen hebben (zoals screen reader ready of grotere lettertypen (voor blinden en slechtzienden)?
  59. Wilt u dat uw site mobielvriendelijk is (responsief ontwerp)?
  60. Heeft u specifieke vereisten betreffende de mobiele- en tabletversies van de website?
  61. Heeft u een meertalige website nodig?
  62. Heeft u een ‘winkelwagen’ voor e-commerce nodig?
  63. Heeft u een systeem dat u al gebruikt?
  64. Heeft u een upgrade nodig?
  65. Heeft u een contentmanagementsysteem nodig?
  66. Heeft u een voorkeur voor een CMS (d.w.z. WordPress, Joomla, Drupal, Concrete 5, Magento, etc.)?
  67. Zo niet, heeft u hulp nodig bij het selecteren van het beste CMS voor uw behoeften?
  68. Heeft u meerdere toegangsniveaus nodig?
  69. Moet u goedkeuringsprocessen voor contentpublicaties managen?
  70. Heeft uw site een blog of een forum nodig?
  71. Moeten gebruikers zich om welke reden dan ook aanmelden bij uw site?
  72. Zo ja, waarom?
  73. Heeft u wachtwoordbeveiligde pagina’s nodig?
  74. Wat voor soort content zal achter wachtwoordbeveiligde pagina’s worden geplaatst?
  75. Hoeveel webformulieren heeft uw nieuwe site nodig?
  76. Wat is het doel van elk?
  77. Hoe wilt u dat de ingediende informatie wordt verstuurd (e-mail, database, etc.)?
  78. Heeft u sociale ingebouwde functies nodig (tweet, like, delen, etc.)?
  79. Zullen er applicaties van derden zijn die moeten worden geïntegreerd?
  80. Welke zijn dit?
  81. Heeft u een evenementenkalenderfunctie nodig?
  82. Heeft u abonnementsdiensten?
  83. Gebruikt u een derde partij voor (een deel van) de levering en / of betaling van het abonnement en /of de content?
  84. Heeft u printervriendelijke opties nodig?
  85. Wilt u “content-on-demand” -functies gebruiken (d.w.z. verborgen elementen die zichtbaar worden gemaakt met bepaalde acties)?
  86. Wilt u een ontwerp met een ‘fixed’ breedte of een ‘fluid’ breedte?
  87. Welke informatie moet op de homepage staan?
  88. Welke informatie moet altijd zichtbaar zijn?
  89. Welke functies, secties of informatie wilt u benadrukken op de site?
  90. Hoe zou u willen dat dit wordt getoond?
  91. Zullen verschillende delen van uw site verschillende ontwerpen, lay-outs of kleuren vereisen?
  92. Heeft u een interne zoekfunctie op de site nodig?
  93. Wilt u dat de telefoonnummers van contactpersonen prominent worden weergegeven?
  94. Heeft u een database nodig?
  95. Welke specifieke functionaliteit heeft deze nodig?
  96. Gaat u reclame aanbieden op de site?
  97. Hoe moet dat worden geïmplementeerd?
  98. Heeft u een Google Analytics-account en / of een Google Webmaster Tools-account?
  99. Kunt u mij toegang verlenen?
  100. Heeft u andere specificaties of heeft u specifieke functionaliteit nodig die niet is besproken in deze vragenlijst?
  101. Wat is uw tijdschema voor de afronding van het totale project?
  102. Bent u op zoek naar optimalisatie voor zoekwoorden die verder gaat dan het ontwerp / de ontwikkeling?

Vermijd de kosten van het oprekken van de scope van het project en post-ontwikkelingsproblemen.

De slechtste ontwikkelingsprojecten zijn de projecten die eindigen met een enorme overschrijding van de scope van het project. Dat gebeurt wanneer de klant niet echt weet wat hij wil en hij of zij werk blijft toevoegen aan het project tijdens de uitvoering ervan.

Met de kosten van deze overschrijding wordt de ontwikkelaar vaak opgezadeld omdat de scope vanaf het begin niet duidelijk was. Wanneer de ontwikkelaar de bovenstaande vragen van tevoren stelt, helpt het de klant om op voorhand zorgvuldig na te denken over alle dingen die hij nodig heeft, waardoor dit probleem bijna volledig wordt weggenomen. En omdat marketing direct in het ontwikkelingsproces wordt meegenomen / betrokken, is het niet nodig om een ​​compleet nieuw bureau in te huren om alle marketinggerelateerde blunders van de oorspronkelijke ontwerper te ‘repareren’.

Het onboardingsformulier voor websiteontwikkeling online invullen en direct naar je e-mailbox vesturen? Ga dan naar https://www.demiantacq.nl/onboarding-formulier-website-ontwikkeling (trek hier minimaal een half uur voor uit). Succes!

Demian Tacq

Demian Tacq

Auteur

Ik ben Wordpress specialist, webdesigner en tekstschrijver. Ik ben gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites met behulp van het content management systeem WordPress. Ik maak gebruiksvriendelijke websites op maat, die qua uiterlijk en functionaliteiten passen bij de organisatie. 

Heb je nog vragen?

Laten we kennismaken

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De 5 belangrijkste redenen waarom organisaties van LMS veranderen

De 5 belangrijkste redenen waarom organisaties van LMS veranderen DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : learning management systemGepost op: 28 februari 2019 Gepost op: 28 februari 2019 Categorie: learning management systemDe aanschaf van een LMS is een grote...

Klaar om te beginnen?

Laten we kennismaken

1
Hallo, hoe kan ik helpen?
Powered by

Pin It on Pinterest

Share This