De 5 belangrijkste redenen waarom organisaties van LMS veranderen

DOOR DEMIAN TACQ

DOOR DEMIAN TACQ

Categorie : learning management system

Gepost op: 28 februari 2019

Gepost op: 28 februari 2019

Categorie: learning management system

De aanschaf van een LMS is een grote beslissing voor elk bedrijf. Maar sommige organisaties hebben spijt na het kiezen van een LMS-leverancier. In dit artikel zal ik de 5 belangrijkste redenen onderzoeken waarom organisaties de overstap maken en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken in LMS-marketing.

 

Waarom organisaties van LMS wisselen: de 5 belangrijkste redenen om te overwegen

Marktonderzoek is één van de belangrijkste onderdelen van productontwikkeling. Je identificeert hiaten in de markt en vult ze op. Maar het is ook een cruciale stap in het marketingproces. Je belangrijkste promotieprioriteit moet zijn om je huidige tools en functies te positioneren om de uitdagingen van de klant op te lossen. Namelijk, hoe je LMS de tekortkomingen van andere LMS-platforms aanpakt en wegneemt. Hier zijn 5 veelvoorkomende LMS-pijnpunten die je in je voordeel kunt gebruiken in LMS-marketing.

1. Moeilijk te gebruiken

De LMS-gebruikersinterface bestaat uit twee componenten. Een daarvan is het visuele. Je LMS moet esthetisch aantrekkelijk zijn en goed ontworpen om de interesse van de cursisten te behouden. Het tweede element is de functionaliteit. Het moet gemakkelijk te navigeren zijn. Zowel trainees als ontwikkelaars moeten de informatie, modules of referentiepunten vinden die ze nodig hebben zonder te veel moeite. Het zou allemaal intuïtief moeten zijn. Laat prospects zien hoe gebruiksvriendelijk je LMS-software is door een live demo aan te bieden. Dit kan in de vorm zijn van een gratis proefversie, een instructievideo of een actieve walkthrough. Stuur verkoopteams naar het kantoor van de prospect om ze fysiek te laten zien hoe je je LMS kunt gebruiken. Je kunt zelfs kortingen aanbieden voor lidmaatschappen na de demo.

 

2. Ontoereikende technische ondersteuning

Niemand wil graag voor aap staan of geeft toe dat ze een ‘ID10T-fout’ hebben gemaakt. Het kan daarom soms moeilijk zijn om om hulp te vragen. Het is nog erger als je eindelijk de moed verzamelt en er geen hulp beschikbaar is. Soms is het probleem intenser. Een klant kan het overzicht zo verliezen zijn dat ze niet eens weten wat ze moeten vragen. Ze kunnen het probleem niet identificeren. Ze weten gewoon dat hun LMS ‘niet werkt’. Vaak is het een eenvoudige fout, zoals het vergeten in te loggen of authenticatieproblemen. Technische ondersteuning kan dan betuttelend lijken en klanten kunnen hier gemakkelijk aanstoot nemen. Naast het trainen van je personeel om niet-technische klanten met extra zorg te behandelen, kan je in plaats daarvan je chatbot promoten. De meeste LMS-en hebben een automatische responder voor nachten en weekends. Toon het aan klanten en adviseer hen over hoe je ze kan raadplegen. Je kan ook verschillende ondersteuningspakketten aanbieden op basis van de behoeften van elke organisatie.

3. Hoge aanschafprijs of onderhoudskosten

Prijzen zijn altijd een probleem en je hebt een sterke LMS-marketingstrategie nodig om hier doorheen te komen. Tenzij je LMS gratis is, denkt minimaal één klant dat het te veel kost. Zelfs met open source-opties kunnen gebruikers aangeven dat de leercurve ze te veel kost in middelen en mankracht. Prijsuitdagingen zijn moeilijk te overwinnen omdat je concurrenten je mogelijk in een prijzenoorlog zullen slepen. Hoewel je geen kosten kunt besparen zonder je winstmarges te beïnvloeden, heb je wel opties. Verkoop aangepaste pakketten waarvan sommige functies zijn uitkleed. Raadpleeg je klanten om te zien welke hulpmiddelen een must zijn voor hun organisatie. Laat vervolgens je technische team overbodige functies verwijderen en deze aangepaste versie met korting op de markt brengen. Je kunt het nog persoonlijker laten lijken door het in hun kleuren te voorzien van een logo en er hun eigen logo aan toe te voegen. Ze zullen de exclusieve aandacht genieten en je aanbevelen aan anderen. En op deze manier voelt elke klant zich alsof zijn LMS uniek is en willen er daarom misschien een beetje extra voor betalen. Beklemtoon ten slotte de waarde in geld van je product. Hoe zal het hen zal helpen om de ROI van hun online training te verbeteren en hun huidige pijnpunten te verwijderen.

4. Slechte analytics

Bepaalde klanten leggen veel nadruk op LMS-rapportage en -statistieken. Het helpt hen interne doelen te halen en hun trainingsproducten te verbeteren. Analytics variëren van testscores en slagingspercentages tot uitvalpercentages en gewenste studietijd. Doe een enquête onder je potentiële klanten en vind de statistieken die voor hen het belangrijkst zijn. Je kunt deze specifieke elementen vervolgens promoten in je LMS. Het is vrij eenvoudig om je rapportagesysteem te tweaken zodat het automatisch vermeldingen genereert. Je kunt klanten laten zien hoe ze de gewenste rapporten kunnen maken. Stel een sjabloon in zodat ze het met één klik kunnen doen. Je kunt ze zelfs laten zien hoe je de LMS-software zo kunt instellen dat deze wekelijkse rapportage ongevraagd vrijgeeft. Het is iets dat ze zelf kunnen doen, maar als je het voor hen doen bespaart hen tijd en frustratie.

5. Onvermogen om te schalen

Organisaties hebben een LMS nodig dat met hen meegroeit en schalen om aan hun steeds veranderende eisen te voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld extra functies toevoegen om de functionaliteit van de tool te verbeteren. Of ze zijn van plan hun personeelsbestand uit te breiden en hebben een LMS nodig dat elke maand meer actieve gebruikers aankan. Daarom moeten je LMS-marketinginspanningen zijn gericht op de flexibiliteit en schaalbaarheid van je platform. Leg bijvoorbeeld de nadruk op hoe ze op elk moment een ander pakket kunnen kiezen of kunnen upgraden door extra functies toe te voegen, zoals een grotere bibliotheek met items of geavanceerdere ondersteuningsopties. Ze moeten weten dat je LMS de tand des tijds doorstaat, in plaats van tekort te schieten zoals hun laatste platform.

Conclusie

Soms is achteruit werken de beste marketingtactiek. Ontdek wat je potentiële klanten dwarszit en laat hen zien hoe jouw product dit kan veranderen. Als het gaat om LMS-marketing, zijn er veel veelvoorkomende redenen om over te schakelen naar een nieuwe LMS. Gebruik bijvoorbeeld uitvalstatistieken om je eigen LMS-software te promoten. Voer live demo’s uit bij klanten om hen te laten zien hoe gebruiksvriendelijk je software is. Stuur ze naar chatbots om je problemen te besparen die ontstaan bij de afwezigheid van het ondersteuningsteam of van slechte technische ondersteuning. Last but not least, bied een op maat gemaakte LMS aan voor lagere prijzen en benadruk de prijs-kwaliteitverhouding die je LMS-oplossing biedt.

Enkele vragen die je prospect kunt stellen:

 

  • Heb je een functionaliteitenlijst voor je nieuwe LMS-platform gemaakt?
  • Heb je alle kosten meegerekend?
  • Kun je je beste LMS-kanshebbers echt veroorloven?
  • Of zijn er verborgen LMS-kosten die je het gebruik van functionaliteiten kunnen verminderen? 

Heb je nog vragen over learning management systems of e-learning? Neem dan contact met me op!

Demian Tacq

Demian Tacq

Auteur

Ik ben Wordpress specialist, webdesigner en tekstschrijver. Ik ben gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites met behulp van het content management systeem WordPress. Ik maak gebruiksvriendelijke websites op maat, die qua uiterlijk en functionaliteiten passen bij de organisatie. 

Heb je nog vragen?

Laten we kennismaken

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

100 vragen die je moet stellen bij het ontwikkelen van een website

100 vragen die je moet stellen bij het ontwikkelen van een website

100+ vragen die u moet stellen bij het ontwikkelen van een website DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : webdesign Laatste update: 13 mei 2019Gepost op: laatste update: 13 mei 2019Categorie: webdesign Sinds ik als freelance webmarketer werk (sinds 2016 - dat...

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : learning and developmentGepost op: 12 maart 2019Gepost op: 12 maart 2019Categorie: learning and developmentZijn je e-learning-outsourcingkosten enorm...

Klaar om te beginnen?

Pin It on Pinterest

Share This