5 manieren om gamification te gebruiken bij e-learning

DOOR DEMIAN TACQ

DOOR DEMIAN TACQ

Categorieën: gamification

Gepost op: 14 januari 2019 

                                             Categorieën: gamification | Gepost op: 14 januari 2019                                       

                                                                                  

Hoe je betrokkenheid opbouwt, leerresultaten verbetert en een online cursus maakt waarmee je studenten niet kunnen stoppen.

Gamification is al een tijdje een groot buzzwoord in de e-learningbranche, en terecht. Als leermiddel heeft het zijn effectiviteit en populariteit keer op keer bewezen. Als zodanig zijn e-learningprogramma’s met gamification-functionaliteit erg in trek bij zowel studenten als onderwijzers.

Er is echter een manier waarop gamification al jaren wordt gebruikt in trainingen en het onderwijs, hoewel weinigen van ons het als zodanig zouden beschouwen: cijfers. Als je erover nadenkt, zijn cijfers vergelijkbaar met een level halen in een online cursus of het behalen van een hoge score op een scorebord.

De belangrijkste reden waarom we geen cijfers als gamification beschouwen, is omdat ze niet leuk zijn. Cijfers zijn geen spel. Ze zijn definitief en onveranderlijk. Of ze nu goed of slecht werken, je kunt ze niet veranderen.

Gamification daarentegen doet het tegenovergestelde: je scores zijn tijdelijk. Je kunt geen topscore behalen en op je lauweren rusten, en je hoeft ook geen slechte score te accepteren als een zwarte vlek op je educatieve carrière. Je kunt het opnieuw proberen. Je kunt verbeteren.

Zoals we eerder hebben besproken, heeft gamification veel voordelen voor studenten. Onder deze voordelen zijn:

  • Verhoogt de betrokkenheid
  • Biedt motivatie door doelstellingen bij te houden
  • Verbetert kennisbehoud
  • Bevordert teambuilding
  • Biedt waardevolle feedback

Natuurlijk doet het dit allemaal met een reden: het is leuk. En als iets leuk is, denken we er niet twee keer over na om het te blijven doen. Als je geïnteresseerd bent in het toevoegen van gamification-elementen aan je online cursus, kun je dit op een aantal manieren laten werken.

1. Leaderboards

We kennen allemaal de adrealinerush van een nieuwe high score. Of het nu gaat om het verslaan van ons persoonlijk record of wanneer je het record van iemand anders overtreft, het meten van onze plaats op de ranglijst ten opzichte van onze concurrenten kan een gezonde concurrentie bevorderen. In je online cursus kun je scoreborden instellen voor een onbeperkt aantal situaties, van quizscores tot de tijd die het kost om een ​​lastige puzzel op te lossen.

Een tip: maak ze niet permanent. In plaats daarvan maak je op basis van de frequentie van het gebruik van je cursus maandelijkse of wekelijkse scoreborden. Op die manier krijgen nieuwkomers een kans om een ​​hoge score te behalen en zullen spelers (sorry-studenten) die al langer spelen, gemotiveerd zijn om te blijven om hun titel te verdedigen.

2. Badges

Badges en andere prijzen voor prestaties zijn populair buiten de context van online onderwijs. Veel apps gebruiken badges als een manier om gebruikersbetrokkenheid te belonen, en ze worden ook vaak gebruikt bij één van de vele populaire videogames (om voor de hand liggende redenen).

Als het gaat om online onderwijs, kunnen badges studenten aanmoedigen bepaalde functies van het leerplatform te gebruiken, nieuwe vaardigheden op te doen, meer cursussen te volgen of zelfs productief deel te nemen aan de community. Je kunt zelfs een stapje verder gaan door leerlingen toe te staan ​​bepaalde badges te verbeteren als ze nieuwe prestaties bereiken.

Een van de triggers om een ​​badge te willen verdienen is dat, in tegenstelling tot een scorebord, badges permanent zijn. Om studenten echter geïnteresseerd te houden, helpt het om een ​​mix van badges op te nemen die min of meer moeilijk te verdienen zijn. Op die manier zal de opwinding van het verkrijgen van een aantal vroegtijdig te verdienen badges studenten aanmoedigen om door te gaan tot het ontgrendelen van de moeilijkere.

3. Punten en valuta

Punten zijn een variatie op badges en kunnen ook als valuta binnen een programma worden gebruikt. Je kunt studenten bijvoorbeeld een punt bieden voor elke opmerking die ze achterlaten op het discussieforum, en ze vervolgens een bepaald aantal punten laten inwisselen voor beloningen en kortingen.

Net als badges kunnen puntensystemen worden gebruikt om studenten te instrueren over het leerprogramma zelf. Je kunt bijvoorbeeld een paar punten aan leerlingen aanbieden die een profiel invullen, een les afmaken of zich aanmelden voor een bepaald aantal dagen op rij. Je zou ze zelfs punten kunnen bieden voor het winnen van badges!

4. Voortgangsbalken en “level-ups”

Een nadeel van veel online cursussen is dat het, zonder een duidelijke start- en einddatum, voor de studenten gemakkelijk is om hun doel uit het oog te verliezen. Ze vergeten hoe ver ze zijn gekomen en weten niet zeker hoeveel ze nog hebben om de cursus te voltooien. Veel vertrekken na een paar weken, zelfs als ze midden in een cursus zitten.

Voortgangsbalken kunnen helpen door hun vorderingen te visualiseren. Je kan de interesse zelfs een beetje triggeren door ‘level-ups’ toe te voegen die nieuwe cursusfuncties ontgrendelen. 5. Virtuele scenario’s Simulatie games – van Farmville tot De Sims – zijn ongelooflijk populair, deels vanwege hun meeslepende inhoud.

Hoe zit het met een simulatiegame die jouw studenten helpt om door scenario’s in verschillende omgevingen te navigeren? Hoewel de meeste aanbieders van e-learning niet over de middelen beschikken om iets zo complex te bouwen als een volledig simulatiegame, is het mogelijk om een ​​aantal doordachte scenario’s te maken.

Studenten  kunnen zich een weg banen door de scenario’s en dan zien hoe goed ze aan het einde scoren. Als ze niet tevreden zijn met de resultaten, kunnen ze het scenario opnieuw proberen om een ​​hogere score te behalen.

Zoals altijd met gamification, plan je je triggers zorgvuldig.

Natuurlijk is het grote voorbehoud met gamification dat het slechte prikkels kan triggeren als het niet zorgvuldig wordt geïmplementeerd. Denk bijvoorbeeld aan de suggestie om punten aan te bieden voor forumreacties: dit kan gemakkelijk spamreacties in de hand werken van studenten die gewoon een beloning willen winnen. Om dit probleem te bestrijden, zou je berichten moeten modereren en voor de hand liggende spaminhoud moeten verwijderen, maar dat kan te veel tijd in beslag nemen of een leegloop veroorzaken bij studenten.

Deze situaties zijn echter relatief zeldzaam, en net als triggers mis kunnen gaan, kunnen ze ook veel goeds doen. Omdat gamification uiteindelijk niet draait om het versimpelen van een cursus of het kinderlijker te maken, het gaat om het ondersteunen van studenten en het verbeteren van resultaten.

Demian Tacq

Demian Tacq

Auteur

Als freelance developer, webdesigner en content marketeer ben ik gespecialiseerd in het ontwikkelen, designen, onderhouden, vermarkten en publiceren van websites met behulp van het WordPress.