Hoe (en waarom je een e-learning prototype moet uitvoeren

DOOR DEMIAN TACQ

DOOR DEMIAN TACQ

Categorie : instructual design

Gepost op: 16 februari 2019

Gepost op: 16 februari 2019

Categorie: instructual design

Waarom je een werkbaar model van je cursus vroeg in het ontwerpproces moet bouwen en testen.

 Je hebt net een brainstorm gehad voor een geweldig nieuw cursusidee en je staat te popelen om met het plannen van de content te beginnen. Je schrijft snel een cursusoverzicht en bent klaar om het in een volledige cursus uit te werken. Maar voordat je te veel wordt meegesleept, moet je eerst een stap nemen: het maken van een cursus prototype.

Een e-learning prototype is anders dan een storyboard, maar niet zo ontwikkeld als een bètatest. Terwijl bij een storyboard alles draait om inhoud (wat moet ik behandelen, hoe moet ik het organiseren), een prototype gaat over de mechanica van je leersysteem. Je hele prototype kan vol zitten met dummytekst, het maakt niet uit (sommige mensen beweren dat juist dummytekst moet zijn.)

Het lijkt misschien een onnodige vertraging wanneer je net enthousiast bent om te beginnen met het ontwikkelen van content, maar prototypes kunnen je op de weg nog veel pijn besparen. Hier volgen een paar redenen waarom prototyping de moeite waard is.

1. Stel de leerervaring beter af voordat je in de inhoud duikt.

Inhoud is het hart en de ziel van je cursus. Als zodanig is het begrijpelijk dat je zo snel mogelijk wilt beginnen met schrijven. Maar je studenten zullen misschien nooit volledig in contact komen met de inhoud als je leersysteem moeilijk is om mee te werken.

Prototyping geeft je een idee van hoe je leerlingen zullen omgaan met je leersysteem. Zullen ze gemotiveerd zijn om een ​​scenario te voltooien, of zal de cursusmechanica zo omslachtig zijn dat ze halverwege stoppen? Zijn menu-items en displays verwarrend? Is er te veel tekst op het scherm? Misschien leer je dat de prototypefase je helpt bij het bewerken en herstructureren van je inhoud voordat deze zelfs is geschreven.

2. Bepaal de moeilijkheidsgraad van de cursusvereisten.

Je cursus lijkt misschien eenvoudig op papier, maar als het eenmaal in een live omgeving is, kan het veel moeilijker worden. Misschien heb je te veel vragen toegevoegd aan een beoordelingsquiz en zijn de studenten uitgeput door het extra werk. Of misschien heb je een scenario-oefening gepland die te moeilijk is voor studenten om te voltooien.

Werken met een prototype kan je plaatsen tonen waar de inhoud slecht wordt geplaatst of waar een taak niet duidelijk genoeg is gestructureerd. Als er hindernissen zijn in het ontwerp van je cursus, kun je ze uitwerken voordat je studenten eraan vast komen te zitten.

3. Vermijd wijzigingen op het laatste moment.

Het nachtmerriescenario voor elke cursusontwikkelaar is om te laat in het proces  te weten te komen dat er aanzienlijke structurele problemen met hun cursus zijn. Hoewel kleine aanpassingen bijna altijd kunnen ingepast (zelfs na de lancering!), kan een groot probleem je cursus vertragen tot het doen van een bètatest tot het probleem is opgelost.

Je denkt misschien dat een probleem dat significant is, eerder zal worden gevonden, maar onthoud: totdat je cursus zich in een live omgeving bevindt, weet je niet hoe het zich gaat gedragen. Prototypes kunnen je eerder in het proces een beter beeld geven van hoe je cursus eruit zal zien.

4. Stel een duurzaam prijsmodel in.

Ten slotte kan het moeilijk zijn om ontwikkelingskosten voor een online cursus te berekenen. Een functie waarvan je dacht dat deze eenvoudig te programmeren is, kan ingewikkelder blijken te zijn, of je kunt een onverwachte uitdaging krijgen in het ontwikkelingsproces waarvoor een uitbreiding van je budget nodig is.

Je hebt misschien je bedrijfsmodel gebouwd rond het vragen van één prijs voor een cursus, terwijl je erachter kan komen dat dit bedrag veel te laag is. Misschien kun je je cursusprijs voldoende verhogen om te compenseren, maar het is toch geen situatie waar je jezelf in wilt bevinden.

Prototyping voegt tijd en kosten toe aan de ontwikkelingsfase, maar het zijn kosten die bekend zijn en waar je op kunt anticiperen. En in ruil daarvoor voorkomt dit onverwachte kosten.

Hoe bouw je een e-learning prototype?

Je prototype is niet het moment om spel- en taalfouten op te lossen. Het is een kans om het ontwerpaspect van je cursusontwerp te bouwen, in een fase waarin fouten niets kosten en de winsten die je kunt behalen hoog zijn.

De belangrijkste ontwerpaspecten die je moet beoordelen, zijn onder meer:

  • De grafische gebruikersinterface (GUI). Je online cursus is meer dan alleen woorden op een scherm. Het bevat afbeeldingen, pictogrammen, menu’s en cursors. Begin met het prototypen van je GUI met potlood en papier. Het is een intuïtieve, goedkope manier om ideeën te schetsen terwijl je de eerste fasen van je project plant.
  • Wanneer een student op een pictogram klikt, wat gebeurt er daarna? Hoe weten ze welke knoppen moeten worden ingedrukt en welke pictogrammen leiden naar welke functies?
  • Zorg je voor voldoende witte ruimte? Kunnen studenten gemakkelijk visuele aanwijzingen op het scherm onderscheiden? Is content op een logische manier gerangschikt?
  • Willen studenten je cursus blijven gebruiken? Vraagt en moedigt het systeem hen aan om door te gaan? Dit is een van de meer over het hoofd geziene aspecten van prototyping. Alleen omdat je een les hebt geschreven, wil dat nog niet zeggen dat je studenten deze willen volgen.
  • Beoordelingscriteria. Geeft jouw cursus onmiddellijk feedback? Laat het studenten toe om een ​​test opnieuw te nemen of een scenario meerdere keren te oefenen? Komen deze testen op een bepaald moment in de cursus waar studenten zich comfortabel voelen om ze te nemen of onderbreken ze de flow van de les?

Je kunt beginnen met het bouwen van je prototypen met pen en papier en overschakelen naar een interactief medium zoals PowerPoint zodra je ideeën een meer uitgesproken vorm beginnen te krijgen. Als je project groot en complex genoeg is, kan het zelfs de moeite waard zijn om een ​​volledig functionerend prototype te bouwen. Maan een prototype voor kleinere cursussen totdat je zeker bent van je ontwerp.

Een ons preventie is een kilo genezing waard.

Prototyping is een eenvoudige stap om over te slaan, maar als je dat doet, komt ga je mogelijk grote spijt krijgen. De meeste beslissingen die je in de prototypingfase neemt, moeten op een bepaald punt toch worden genomen. Door ze vroegtijdig aan te pakken, geef je jezelf een vroege blik op de omvang, het ontwerp en de lay-out van je cursus. Deze beslissingen zijn niet triviaal en kunnen van grote invloed zijn op de inhoud die u maakt.

Bespaar jezelf dus later nieuwe contentherzieningen door vandaag nog een werkend prototype te ontwikkelen. De voorbereiding loont.

Demian Tacq

Demian Tacq

Auteur

Ik ben e-learning consultant, Wordpress webdeveloper èn geopolitiek-junkie. En nóg veel meer. Ik ben een generalist die overal over mee kant praten. Op dit moment help ik organisaties via het blended learning- en developmentplatform LearnDesk. 

Heb je nog vragen?

Laten we kennismaken

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De 5 belangrijkste redenen waarom organisaties van LMS veranderen

De 5 belangrijkste redenen waarom organisaties van LMS veranderen DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : learning management systemGepost op: 28 februari 2019 Gepost op: 28 februari 2019 Categorie: learning management systemDe aanschaf van een LMS is een grote...

Klaar om te beginnen?

Laten we kennismaken

                                                                   

E-learning

Blog 

 Diensten

Contact 

Pin It on Pinterest

Share This