Hoe bereken je de kosten voor een website?

Lees in dit artikel alles over de kosten die komen kijken bij het bouwen van een website. Bereken meteen de kosten in de calculatietool.
28 Dec, 2019

Hoeveel kost een website bij jou?

Ik krijg deze vraag zo vaak, maar ja. Helaas kan ik daar niet zomaar antwoord opgeven. Dat ligt aan zoveel dingen..

Wanneer je 4 offertes gaat opvragen bij webdesigners of marketingbureaus krijg je 4 verschillende prijzen. En let op: de ene offerte is vijf keer zo hoog dan de andere. Hoewel dat raar lijkt, is dit het niet. Ik ga je in dit artikel uitleggen waarom.

Hiernaast kan je ook de kosten drukken door zelf aan de slag te gaan met een website. Met Wix, SquareSpace of WordPress is dit redelijk goed te doen.

Maar wat is de beste oplossing op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, opbrengst en prijs? In dit artikel gaan we daar een antwoord op vinden.

Hoe bereken je de kosten van een website?

Om te starten vind je hieronder een simplistisch overzicht van de kosten van een website. Hierna gaan we hier dieper op in.

Overzicht kosten website simplistisch:

1. Freelancers en kleine bureaus Bij freelance webdesigners en de kleinere bureaus kan je tussen de 1.250,- en € 4.500,- een eenvoudige WordPress website laten maken die prima in elkaar zit op het gebied van gebruiksgemak en design.

2. Webdesignbureaus – Als je naar de grotere designbureaus (de webdesign agencies) gaat kan je offertes van tussen de 2700,- en de € 5000,- verwachten. De extra kosten bestaan uit een het team van professionals, met elk een eigen specialisme. Je betaalt hierbij dus ook voor de continuïteit van de dienstverlening (deze bedrijven onderhouden de website meestal ook). Bekijk hier een interessant artikel over de kosten van een website van Agency X.

3. Webshops, complexe websites en website met veel content – Bij de complexere websites en websites met specifieke eisen zoals bij de overheid kan je prijzen verwachten van vanaf € 9.000,- tot wel € 150.000,-.

4. Templates en layouts

Wat je ook kan doen is om je webdesigner een website template (een kant-en-klare website die anderen ook gebruiken) te laten installeren en alle teksten, het logo en enkele afbeeldingen (laten) veranderen. Dit kost tussen de € 250,- en € 1000,-.

5. Zelf je website bouwen

Als je tijd over hebt, of als je geld wil besparen is het ook mogelijk om je eigen website te bouwen. Ik raad alle gratis oplossingen af dus koop wel even een premium thema op ThemeForest (van ongeveer € 60,-).

Zijn er terugkerende kosten die erbij komen?

Yes. Allereerst heb je de kosten van de hosting en de domeinnaam. Denk hierbij aan kosten rond de € 11,- per jaar voor de domeinnaam en tussen de € 5,- en € 25,- per maand voor hosting.

Ga je voor WordPress (als je een serieus aan de slag wilt met je website en je leest dit artikel dan is de kans groot dat dit de beste optie is) dan kan je het beste voor WordPress hosting kiezen bij een goede hostingprovider. Deze servers zijn geoptimaliseerd voor WordPress. Denk hierbij aan een makkelijke installatie en een goede ondersteuning bij problemen en back-ups.

Zonder een goede hosting kan je eigenlijk net zo goed niet beginnen. Anders laadt de website slecht, en kom je continu in de problemen.

Wat als je zelf je website wilt bouwen?

Wanneer je zelf aan de slag gaat met WordPress en je koopt een template (thema) op Themeforest of een ander platform heb je één keer een thema dat er goed uitziet en veel minder kost dan het inhuren van een webdesigner (het thema kost circa € 60,- en de hosting kost tussen de € 5,- en € 25,- per jaar).

Kleine ondernemers en starters kiezen er vaak voor om zo’n site zelf in elkaar te zetten. Naast het thema heb je daarna alleen een goede WordPress hosting en een domeinnaam nodig en dan kan je aan de slag.

Let op de leercurve: ik hoor veel te veel mensen roepen dat WordPress ‘makkelijk’ is, maar dat is het natuurlijk niet. Ja, je kan met een template redelijk snel een goed uitziende website opzetten. Maar ga er niet vanuit dat je dit even in een paar middagjes af hebt of dat je makkelijk kan afwijken van het bestaande ontwerp.

Check hieronder een aantal thema’s (of pagebuilders met kant-en-klare layouts) die ik aanraad:

Deze optie is bijvoorbeeld goed als je net start en je vooral jezelf moet verkopen (zoals veel ZPP’ers). Veel starters zijn goed in wat ze doen, maar vergeten vaak het verkoopproces. Het is zaak om direct te beginnen met jezelf in de markt te zetten, zodat je een goede product-market fit vindt, op een zo goedkoop mogelijke manier. En hoe meer geld je in het begin besteedt aan de website, hoe minder geld je hebt om in je zelf te investeren, en een netwerk opbouwt. Veel ondernemers ervaren het maken van een website als een soort ondernemingsplan, en een manier een goede product-market fit te vinden. Voor starters in online marketing of de creatieve branche in het algemeen kan het in sommige gevallen ook geen kwaad om kennis op te doen van het maken van websites.

Voor starters is er geen grote kloof tussen datgene wat een website je oplevert wanneer deze helemaal professioneel is ingericht en tussen een zelf gemaakte website.

En in welke gevallen moet je website laten maken?

Ok, hier gaan we praten. Wanneer je een website laat maken door een serieuze webdesigner en je betaalt hiervoor een marktconforme prijs, gaat die site je in de meeste gevallen meer opleveren dan dat je zelf aan de slag gaat. Je moet jezelf hierbij afvragen: wat levert mij meer op? Natuurlijk is het bij starters niet altijd even duidelijk. Bij gevestigde bedrijven of bedrijven die in een marktsegment zitten waar de concurrentie vooral online plaatsvindt, is het antwoord wel heel duidelijk:

Deze bedrijven hebben al een doelgroep en websitebezoekers. Er is al geconstateerd dat je business case klopt en dat er een markt is voor je product of dienst. In de meeste gevallen hoef je niet meer te testen of je plan werkt en een zeker volume te draaien zodat de eerste opdrachten binnenkomen. Het gaat er juist om dat je de kwaliteit van je leads verhoogd. Meer opdrachten met makkelijkere / leukere klanten die meer betalen dan je huidige klanten. We komen hier aan bij het optimaliseren van je marketingproces. En vaak is daar een redesign van een website voor nodig.

Daarom laten de meeste bedrijven elke 3 tot 5 jaar een nieuwe website maken. Je ziet genoeg bedrijven die hem langer laten staan, maar ja:

  • Die zijn of lui
  • Of het geld stroomt toch binnen en het maakt ze niet uit
  • Of ze snappen het niet

Want de tijd gaat vooruit en alle onderzoeken wijzen uit dat websites met de nieuwste functionaliteiten en een fresh hedendaags design meer converteren (meer opbrengt opleveren) dan verouderende, half functionerende, niet up-to-date, lelijke websites.

Dit wilt natuurlijk niet zeggen een nieuwe website bepalend is voor het wel of niet slagen van een bedrijf. Nee, absoluut niet. Het is eerder een fancy visitekaartje. Het gaat er vooral om of je een goede product-market fit hebt (prijsstelling is bijvoorbeeld heel belangrijk) en over de workflow daarna. Je kan zo veel leads binnenhalen als je wilt, maar als ze daarna geen klant worden, heb je er niks aan.  Zorg dat je een vaste werkwijze hebt: snel contact opnemen, mooie offertes, maatwerk, je kent het wel.

Het webdesign is de optelsom van de producten of diensten

Het eerste contact met een bedrijf is vaak de website. En als mensen via andere kanalen binnenkomen (socials, mond-op-mond) gaan mensen wel even kijken om te controleren of het bedrijf legit is. Het webdesign bepaalt welke indruk het bedrijf op iemand achterlaat, en dit zorgt ervoor in hoeverre de bezoeker geneigd is om zich te laten overtuigen om dat te doen waar de website voor bedoeld is.

Dit moet zo makkelijk mogelijk gaan (contactformulieren, live chat, contactgegevens), anders klikken mensen weg.

In essentie kan je stellen: des te beter het webdesign, des te hoger de conversie (de mate waarin je een bezoeker weet te overtuigen over te gaan op actie).

Het verschil tussen een website die ‘ok’ is en een website die super goed in elkaar zit lijkt misschien niet groot, maar het tikt toch aan over de jaren. Je moet niet vergeten dat zelfs de meeste lokale bedrijven zoals kappers, verhuisbedrijven en loodgieters tienduizenden bezoekers per jaar ontvangen. En deze bezoekers worden allemaal beïnvloedt door het webdesign.

Dus wat kan je verwachten als je meer uitgeeft aan een website?

Meestal is een goed webdesign niet het verschil tussen het wel of niet slagen van een onderneming. Een goed webdesign zal het succes van je onderneming wel versnellen. Een groei van 4% per maand naar 6% per maand lijkt niet veel. Maar tel dit op over een aantal jaren en dan praten we echt over substantiële bedragen. Om die reden moet je je – als je het budget hebt – niet te veel blindstaren op de kosten van een website. Let eerder op het gebruiksgemak, de conversie, de look en feel en SEO.

Waar moet je nog meer op letten als je de kosten voor een website wilt berekenen?

  • Sommige high-end freelancers vragen makkelijk € 4.000,– tot € 9.000,- voor een website.
  • Daarnaast zijn er freelancers die € 750,- voor een op maat gemaakte website vragen. Deze zitten of technisch, of op het gebied van ontwerp eigenlijk altijd slecht in elkaar. En anders is het een portfolioproject.
  • Wanneer je offertes gaat opvragen bij webdesigners die op het eerste oog dezelfde diensten leveren en er ongeveer hetzelfde uitzien is het toch mogelijk dat de één drie keer zo hoge prijsopgave geeft dan de ander. Dit heeft te maken met de werkwijze, de grootte van het bureau, de mate van specialisme en ervaring van het team of de freelancer.
  • Voor een leek is het lastig om te zien welke webdesigner goede kwaliteit levert en welke niet. Het uiterlijk van een website zegt namelijk niet alles over de kwaliteit.
  • Je kan grofweg stellen dat je een betere website krijgt op het gebied van ontwerp, gebruiksgemak en techniek als je meer betaald.
  • ‘Beter’ is duidelijker, gebruikersvriendelijker en meer ingericht op de doelstellingen van de website (verkopen, klantenservice, leadgeneratie, branding en content uitgeven).
  • Kijk altijd even op het portfolio van het bedrijf want hoe beter het portfolio, hoe betere website je kan verwachten.
  • Tenslotte: een website hebben is de start. Ga daarna actief aan de slag met je marketing (socials, ad’s, seo). Hoe meer je dit doet, hoe meer je uit de website haalt.

 

Deze ‘goede websites’ waar je het over hebt: zijn deze duur?

Moet ik bakken met geld uitgeven voor zo’n website? Nope. Dat hoeft niet. Misschien is het wel nodig, maar dat is afhankelijk van je doelstellingen en van de concurrentie. Een goede website moet informeren, overtuigen en verkopen. Maar dure websites zijn niet per se ingericht op de doelstellingen van het bedrijf. Je ziet vaak genoeg websites die niet doen wat ze moeten doen, maar die wel bakken met geld hebben gekost.

Dit komt vaak omdat de webdesigner geen verstand heeft van marketing in algemeen (webdesign is wat anders dan webdevelopment en webdevelopment is wat anders dan online marketing). Ook komt het vaak voor dat de klant (en die is meestal geen professional op dit gebied) te veel zeggenschap heeft gehad in het proces. Ook komt het vaak voor dat het budget te laag is en dat de webdesigner daardoor de site heeft afgeraffeld.

Veel mensen willen een website die ze zelf mooi vinden, maar het gaat om de eindklant:

  • Heeft de klant direct door waar de website over gaat?
  • Weet hij instinctief wat hij moet doen op de website?
  • En kan hij of zij vinden wat je te bieden hebt?

Hoe bereken je initiële kosten van een website?

Meestal bestaat de prijs voor een website (we hebben het hier over de niet terugkerende kosten) grotendeels uit het uurtarief van de webdesigner, webdeveloper en andere specialisten vermenigvuldigd met het aantal benodigde uren dat een website kost om te maken. Het uurtarief van de designer / het bureau wordt bepaald door de ervaring, kennis en de overheadkosten van het bureau.

  • Voor een freelancer met verstand van zaken betaal je tussen de € 40,- en de €  200,- per uur.
  • Kleine bureaus kosten tussen de € 60,- en € 150,- per uur.
  • De uurtarieven bij grote webdesign agencies variëren van € 70,- tot € 275,- per uur.

Je moet hierbij onthouden dat in de meeste gevallen geldt: hoe duurder, hoe hoger de kwaliteit. Aan ervaring en kunde hangt een prijskaartje. Meestal krijg je wel waar voor je geld. Dit betekent dat je return on investment hoog is.

En dan nog iets, vraag je zelf eens af:

  • Heb je wel eens bij je eigen werk dat mensen onderschatten hoe complex jouw werk is? En wat er voor nodig is om een goed product of dienst af te leveren?
  • Heb je wel eens dat mensen denken dat het ‘makkelijk’ is of dat het minder tijd kost dan gedacht?

Ja hoor, met webdesigners is dit precies hetzelfde. Veel gemaakte uren ‘zie’ je op het eerste oog niet. Denk bijvoorbeeld aan de uren waarin ideeën en concepten worden uitgewerkt. Als iemand vraag of je iets ‘eventjes wilt aanpassen’ kan dit in werkelijkheid uren werk zijn. Zelfs ik vind het lastig om een goede inschatting te maken van de uren. Echter, als je de workflow begrijpt, zal je het niet zo raar vinden dat een website zo duizenden euro’s moet opleveren voor een webdesigner om uit de kosten te komen.

Overzicht van de werkwijze voor een webdesign

  1. Vaak wordt er eerst gebeld / geappt of gemaild om te kijken of er een mogelijke match is tussen jou en de webdesigner.
  2. Hierna volgt een afspraak face-to-face, of in het geval van een te grote afstand een video-call. Dit gesprek duurt minimaal een uur en vergt flink wat voorwerk aan beide kanten.
  3. Op basis van de vergaarde gegevens in het kennismakingsgesprek wordt een samenvatting gemaakt en een offerte opgesteld.
  4. Bij akkoord, zal de webdesigner starten met een korte concurrentie-analyse en maakt hij een sitemap / wireframe van de website.
  5. Wanneer dit wireframe is goedgekeurd door de klant kan het echte designtraject starten.
  6. Het designen van een website kan enkele dagen in beslag nemen. Bij grotere opdrachten of ontwerpbureaus wordt er ook nog overlegd tussen de teamleden om alles te stroomlijnen.
  7. Wanneer dit klaar is zal het design moeten worden goedgekeurd, mogelijk na één of meerdere revisieronden.
  8. Hierna wordt het design omgezet in een responsief design (mobiel, tablet). Hier komen HTML, CSS, Javascript en PHP om de hoek kijken. Je praat over enkele dagen werk. Echter: met het beter worden van pagebuilders wordt de stap van design naar code vaak overgeslagen en wordt er direct ontworpen op de website. Dit heeft het traject korter gemaakt. Echter, veel bureaus werken nog niet op deze wijze (om verschillende redenen). En veel type websites zijn hier (nog) niet geschikt voor.
  9. Wanneer de website omgezet is in code volgt een volgende revisieronde.
  10. Hierna lever jij de content (teksten etc.) aan en worden de puntjes op de i gezet (links toevoegen aan knoppen, de juiste e-mail in een contactformulier, social media integratie).
  11. Hierna volgt een testronde en ga je Google Site kit (Search Console en Analytics) toevoegen.
  12. Hierna volgt de oplevering.
  13. Tenslotte volgt er nog een nazorgtraject (er is altijd iets wat veranderd moet worden of waar niet aan is gedacht).

Dit is geen volledige lijst en de volgorde kan verschillen, zeker in het geval gebruik wordt gemaakt van pagebuilders (zoals ik doe). Wat er ook nog bijkomt zijn de standaard zaken die bij een bedrijf horen, zoals marketing, administratie etc. etc. etc.

Snap je nu dat een prijs van € 2000,- tot € 4500,- voor een goed werkende website helemaal niet vreemd is?

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een webdesigner?

Ja, weer een vraag zonder eenduidig antwoord. Wat je eigenlijk wilt weten is hoe je erachter komt of de ene webdesigner beter is dan de ander.

Je moet in ieder geval goed opletten dat de doelstellingen van de website complementair zijn aan de doelstellingen van je bedrijf. Ga altijd voor een webdesigner of webdesignbureau dat niet alleen maar kijkt naar hoe een website eruit ziet, maar daadwerkelijk meedenkt in het gehele marketingproces.

Hoe kan je webdesigners vergelijken?

  • Kijk naar de website van het bedrijf. Is het meteen duidelijk wat ze doen? Hebben ze net die twist die ze apart maakt?
  • Praten ze op de website (of in de blog) over conversie en over doelstellingen?
  • Hebben ze een portfolio? En zijn die websites duidelijk?
  • Zijn het standaard teksten die op de website staan of geven ze je echt zinvolle info? Als het standaard teksten zijn, weten ze of niks van marketing, of interesseert het ze niet.
  • Ziet de offerte er professioneel uit?
  • Is tijdens de kennismaking ter sprake gekomen wat je verwachtingen zijn van de website? En wat je doelstellingen zijn? Zo ja, dan is de kans groter dat je met iemand heb gesproken die weet waar hij of zij over praat.
  • Heeft het bedrijf een ‘over ons’ pagina? En laten ze zichzelf zien (met foto’s) hierop? Meestal zijn bedrijven die opener zijn over zichzelf trotser op hun werk en dit is meestal omdat ze goed werk afleveren.
  • Heeft de website een moeilijk leesbaar lettertype, dan hebben ze geen kaas gegeten van gebruiksvriendelijkheid.

Wat moet je minimaal krijgen voor een website van € 1.700 tot € 4.500?

  1. Een content management systeem (WordPress!) dat eenvoudig in gebruik is.
  2. Een op maat gemaakte website
  3. Enkele feedbackmomenten
  4. Installatie van Google Analytics en Search Console (bezoekersstatistieken)
  5. Knoppen en ‘follow me’ elementen voor social Media
  6. De website is ingericht op zoekmachinevriendelijkheid (dit is niet hetzelfde als optimalisatie!)
  7. Een blog- of nieuwssectie
  8. Een volledig geteste website
  9. Contactformulieren 
  10. Tot slot: een unieke website die past bij de huisstijl en de organisatiedoelstellingen. 

    Wat kost het om een website responsief maken?

    Alle websites moeten tegenwoordig responsief (desktop, laptop, mobiel, en tablet) gemaakt worden. Vanaf het begin. Eigenlijk moet je zelfs mobile first ontwerpen (er komen meestal meer mensen op je website op mobiel dan de rest). Dat wil zeggen dat je eerst de mobiele site ontwerpt en daarna pas de desktop en de tablet versie. Maar ja. Daar zijn veel klanten (en veel bureaus) niet klaar voor. Denk in ieder geval na over hoe je wilt dat je website op mobiel eruit komt te zien.

    Heb je een website die niet responsief is? Verhoog het factuurbedrag met 30% tot 50% om hem responsief te krijgen. Vaak moet de website echter helemaal opnieuw worden gemaakt.

    Overzicht: maandelijkse kosten voor een website

    1. Domeinnaam en hosting

    Elke website heeft een ‘thuis’ en een ‘adres’ nodig dat je kunt bereiken. In termen van websites is dat een server en een webdomein. Je kunt deze zelf aanschaffen of aanschaffen als onderdeel van een onderhoudscontract.

    Meestal wenden mensen zich zelf tot een hostingprovider. Dat is een bedrijf dat webservers runt en er ruimte aan andere mensen verhuurt.

    Daar zijn twee hoofdopties voor:

    Volledig zelf gehost – In dit geval betaal je een bedrijf een maandelijks bedrag om ruimte op de server van het bedrijf te gebruiken. Ze bieden de basisinstellingen en -mogelijkheden die je nodig hebt. De rest van het beheren van je website is voor het grootste deel aan jezelf. De kosten zijn ongeveer € 2,- tot € 5,-  / maand.

    Managed hosting – Speciaal voor WordPress is er ook zogenaamde managed hosting. Dat betekent dat providers je niet alleen webruimte geven, maar ook actief deelnemen aan het beheer van je site. Dit betekent geautomatiseerde beveiliging, updates, caching, enzovoort. Natuurlijk maken extra diensten dit soort hosting duurder. Bijvoorbeeld, managed WordPress-hosting kost tussen de € 15,-  en de € 50,- per maand per site.

    Goede hostingbedrijven zijn bijvoorbeeld: Flexwebhosting, One.com en Antagonist.

    2.  Onderhoudscontract

    Je vindt ook webdesigners die onderhoudscontracten aanbieden, Dit houd in dat zij zorg dragen voor updates, back-ups en veiligheid. Een standaard onderhoudscontract kost meestal tussen de € 50,- tot € 250,- per maand. De meeste grotere bedrijven sluiten een dergelijk contract af wanneer zij geen tijd of zin hebben om dit zelf uit te voeren. Natuurlijk kan je dit zelf ook uitvoeren (op eigen risico!). Dit kost nog geen kwartier per maand en iedere goede webdesigner zal het je kunnen uitleggen.

    3. Premium thema’s en plugin’s

    Maak je gebruik van geavanceerde plugin’s of thema’s zijn er jaarlijks terugkerende kosten. Je betaalt eigenlijk voor de support van de ontwikkelaar en de updates. Je webdesigner zal je altijd laten weten als hier terugkerende kosten voor zijn. Je moet hierbij vooral denken aan terugkerende kosten voor geavanceerde plugin’s die lidmaatschappen mogelijk maken, e-learning functies toevoegen of productconfigurators voor webshops. 

    Betalen voor afbeeldingen bij het bouwen van een website

    Foto’s en illustraties zijn vaak duur. Op Shutterstock of Getty betaal je zo € 50,- voor een foto. Gelukkig zijn er ook andere opties. Ik ben bijvoorbeeld lid van Canva. Daar heb je honderdduizenden premium foto’s gratis of voor een euro. Onthoudt dit in ieder geval goed: zorg er altijd voor dat je voldoende goede afbeeldingen hebt: afbeeldingen maken de website. Vaak zijn stockfoto’s te gemaakt, vermijd die. Wij noemen die ‘te shutty’ (naar de bekende stockfoto website Shutterstock. Als je zelf foto’s gaat maken: kan je dat echt? Want alleen echt professionele foto’s zijn goed genoeg. Bespaar hier nou niet op!

    Overzicht overige kosten van een website

    1. Zoekmachine optimalisatie
    2. Meerdere landingspagina’s
    3. A/B testen
    4. Dedicated WordPress hosting
    5. Google Ad’s of Facebook/Insta campagnes
    6. Automation (koppelen tools zoals administratie, CRM, marketing automation)
    7. Logo’s
    8. Content (teksten, video, afbeeldingen)
    9. Een leadgeneratie tool (zoals een calculatietool)

    Wil je een inschatting van wat jouw website gaat kosten? Maak dan gebruik van de calculatietool die ik speciaal hiervoor gemaakt heb.

    En ben je er al uit wat je website gaat kosten? Laat het me anders weten via e-mail, Whatsapp, Livechat of mijn Facebookkanaal. Ik zal je helpen.

    Demian Tacq

    Demian Tacq

    Auteur

    Als freelance developer, webdesigner en content marketeer ben ik gespecialiseerd in het ontwikkelen, designen, onderhouden, vermarkten en publiceren van websites met behulp van het WordPress. 

    Artikelen

    WordPress trends 2020

    In dit artikel van vind je enkele grote veranderingen en WordPress-trends die je zult zien 2020. Een aantal daarvan zijn al enige tijd in het nieuws, terwijl anderen zich nog 'ondergronds' ontwikkelen.

    Reviews van klanten

    Hoe maak je een link die je naar klanten kan sturen om een Google review te schrijven? Reputatiemarketing wordt belangrijker. Zorg dat je een constante stroom van reviews krijgt van je klanten.

    WordPress onderhoud

    Elke WordPress-website heeft dezelfde basisbehoeften. Ik heb deze behoeften gegroepeerd in zes essentiële services en ze als kern opgenomen in al mijn WordPress-onderhoudspakketten.