Learning & development wat is dat ook al weer?

DOOR DEMIAN TACQ

DOOR DEMIAN TACQ

Categorieën: Human resource development, learning & development

Gepost op: 15 november 2018 

Categorieën: human resource development, learning & development

Human Resource Management beschouwt Learning and development (l&d) als een activiteit die zich bezighoudt met organisatorische activiteiten gericht op het verbeteren van de werkprestaties van individuen en groepen in organisatorische settings.

L&D kan worden omschreven als “een onderwijsproces dat bestaat uit het aanscherpen van vaardigheden, concepten, het veranderen van gedrag en het verkrijgen van meer kennis om de prestaties van werknemers te verbeteren”.

Lees hieronder hoe je het veld zich heeft ontwikkeld, hoe het in het in de praktijk wordt gebruikt en wat de voordelen van L&D zijn.

1. Geschiedenis van begrip learning & development

Het veld is bekend onder verschillende namen, waaronder “training and developement”, “human resources development”, “human capital development” en “learning and development”.

Deze termen worden nog steeds vaak door elkaar gebruikt. In 2000 is naam van de discipline door het prestigieuze in Londen gevestigde Chartered Institute of Personnel and Development vastgesteld tot “learning and development” met het argument dat ‘human resource development’ te veel doet denken aan een meester-slaaf relatie tussen werkgever en werknemer. Uiteindelijk koos de CIPD voor ‘learning and development’, hoewel dat zelf niet vrij is van problemen. Het begrip ‘leren’ is vaak een te algemene en ambigue naam en veel grote internationale organisaties noemen het ‘training en ontwikkeling’. 

2. Hoe wordt L&D gebruikt in de praktijk?

L&D omvat drie hoofdactiviteiten: training, opleiding en ontwikkeling.

  • Training: deze activiteit is zowel gericht op en wordt beoordeeld aan de hand van de functie die een persoon momenteel bekleedt in een organisatie.
  • Onderwijs: deze activiteit richt zich op de functies die een persoon mogelijk in de toekomst kan uitvoeren en wordt op basis van die functies beoordeeld. 
  • Ontwikkeling: deze activiteit richt zich op de activiteiten die de organisatie die het individu in dienst heeft in de toekomst kan starten en is bijna onmogelijk te evalueren. 

Bij grote organisaties zijn de ‘stakeholders’ in learning and development onderverdeeld in verschillende rollen.

  • De “sponsors” van L&D zijn senior managers.
  • De “klanten” van L&D zijn business planners.
  • Lijnmanagers zijn verantwoordelijk voor “Coaching, middelen en prestaties”.
  • De “deelnemers” zijn degenen die de processen daadwerkelijk ondergaan.
  • De “facilitators” zijn Human Resource Management-medewerkers.
  • En de “providers” zijn specialisten in het veld.

Elk van deze groepen heeft zijn eigen agenda en motivaties, die soms in strijd zijn met de agenda’s en beweegredenen van de anderen. 

Het grootste gedeelte van de conflicten op de werkvloer met consequenties voor carrières, zijn die tussen werknemers en hun leidinggevenden. De belangrijkste reden waarom mensen hun baan opzeggen is een conflict met hun leidinggevende. Niemand heeft ooit zijn of haar carrière verbeterd door de leidinggevende er dom uit te laten uitzien. Het opleiden van een medewerker om goed samen te werken met het management en met andere mensen die verschillende standpunten innemen, is één van de beste garanties voor succes op lange termijn. Talent, kennis en vaardigheden alleen zullen niet compenseren voor een slechte relatie met een leidinggevende, andere type collega of klant.

Er zijn veel trainings- en ontwikkelingsmethoden beschikbaar voor organisaties, waaronder: praktijkopleiding, mentoring, coaching, simulatie, e-learning, klassikale training onder leiding van een instructeur, blended learning, zelfstudie programma’s, casestudy’s / rollenspellen, systematische jobrotaties en meer.

Typische functies in het veld zijn de ontwikkeling van leidinggevenden en toezichthouders / management (managment development), onboarding van nieuwe medewerkers, het training van carrièrevaardigheden, technische / beroepstraining, training van de klantenservice, training voor verkoop en marketing en training op het gebied van gezondheid en veiligheid.

Functietitels kunnen zijn: learning & development specialist, learning & development conusltant, e-learning specialist, l&D officer, L&D medewerker, HRD Manager, HRD adviseur en loopbaancoach.

Talentontwikkeling is het proces van het veranderen van een organisatie, haar medewerkers, haar stakeholders en groepen van mensen erin, met behulp van gepland en ongepland leren, om een ​​concurrentievoordeel voor de organisatie te bereiken en te behouden.

Wetenschapper Rothwell merkte in 2004 al op dat de naam misschien wel een term is op zoek naar een betekenis, zoals zo veel in het management, en suggereert dat het wordt gezien als een selectieve aandacht voor de top 10% van de werknemers, hetzij door potentieel hetzij door prestaties.

Hoewel talentontwikkeling vaak voorbehouden is aan het topmanagement, wordt het steeds duidelijker dat loopbaanontwikkeling noodzakelijk is voor het behoud van elke medewerker, ongeacht het niveau in de organisatie. Onderzoek heeft aangetoond dat een bepaald type carrièrepad noodzakelijk is voor duurzame werktevredenheid en daarmee voor baanbehoud. 

De term talentontwikkeling werd de laatst jaren steeds populairder in verschillende organisaties, terwijl sommige organisaties afstapten van de traditionele term L&D en HRD. Talentontwikkeling omvat een verscheidenheid aan componenten, zoals training, loopbaanontwikkeling, loopbaanbeheer, organisatieontwikkeling en training en ontwikkeling. Je kan verwachten dat organisaties de komende jaren meer geïntegreerde termen gaan gebruiken, zoals talentontwikkeling.

Voordelen van L&D

Training is cruciaal voor organisatieontwikkeling en het succes ervan, dat inderdaad zeer effectief is voor zowel werkgevers als werknemers van een organisatie. Hier zijn enkele belangrijke voordelen van learning and development:

 

  • Toegenomen productiviteit
  • Minder toezicht
  • Werktevredenheid
  • Ontwikkeling van vaardigheden

Heb je nog vragen?

Laten we kennismaken

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

100 vragen die je moet stellen bij het ontwikkelen van een website

100 vragen die je moet stellen bij het ontwikkelen van een website

100+ vragen die u moet stellen bij het ontwikkelen van een website DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : webdesign Laatste update: 13 mei 2019Gepost op: laatste update: 13 mei 2019Categorie: webdesign Sinds ik als freelance webmarketer werk (sinds 2016 - dat...

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat

7 redenen waarom je e-learning outsourcingproject over het budget gaat DOOR DEMIAN TACQ DOOR DEMIAN TACQ Categorie : learning and developmentGepost op: 12 maart 2019Gepost op: 12 maart 2019Categorie: learning and developmentZijn je e-learning-outsourcingkosten enorm...

Klaar om te beginnen?

Pin It on Pinterest

Share This